-->

Sifat-sifat Pakaian Penduduk Surga | Bagaimanakah?

Maqalah Santri - Allah SWT berfirman


يُحَلَّوْنَ فِيْهَا مِنْ اَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَّلُـؤْلُـؤًا    ۗ  وَلِبَاسُهُمْ فِيْهَا حَرِيْرٌ

"Merka diberi perhiasan gelang-gelang emas dan mutiara, dan pakaian mereka dari sutra," (QS. Al-Hajj 22: Ayat 23)

Ayat-ayat mengenai yang demikian itu banyak. Dan penguraiannya itu dalam hadits-hadits. Diriwayatkan oleh Abu Hurairah, bahwa Nabi saw. bersabda: "Siapa yang masuk sorga, niscaya ia bersenang-senang, tiada berduka cita, tiada buruk pakaiannya dan tiada hilang kemudaannya. Dalam sorga itu apa yang tiada pernah dilihat oleh mata. Tiada pernah didengar oleh telinga. Dan tiada pernah terguris di hati manusia."
Ilustrasi
Seorang laki-laki bertanya: "Wahai Rasulullah! Terangkanlah kepada kami tentang pakaian penduduk sorga! Adakah kain buruk yang telah buruk atau tenunan yang telah tertenun? Rasulullah saw. lalu diam. Dan sebahagian orang-orang itu tertawa. Maka Rasulullah s.a.w. lalu bertanya: "Dari apakah kamu tertawa? Dari orang bodoh yang bertanya kepada orang yang tahu?

Kemudian, Rasulullah saw. bersabda: "Akan tetapi, pecah daripadanya buahan sorga dua kali." Abu Hurairah berkata "Rasulullah s a w. bersabda: Rombongan pertama yang masuk sorga, adalah rupa mereka itu seperti rupa bulan pada malam purnama. Mereka itu tiada meludah padanya, tiada beringus dan tiada berak. Bejana mereka itu dan sisirnya dari emas dan perak. Peluh mereka itu bau kesturi. Bagi masing-masing dari mereka itu dua orang isteri. Ia melihat otak tulang betisnya dari belakang daging dari kecantikan. Tiada perselisihan di antara mereka dan tiada bermarah-marahan. Hati mereka itu di atas satu hati. Mereka itu mengucapkan tasbih kepada Allah pagi dan sore." Dan pada suatu riwayat: "Pada se tiap isteri itu tujuhpuluh pakai.

Nabi s.a.w, bersabda mengenai firman Allah Ta'ala:


يُحَلَّوْنَ فِيْهَا مِنْ اَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ.

Merka diberi perhiasan gelang-gelang emas.

Maka Nabi saw. bersabda: "Bahwa atas mereka itu mahkota-mahkota. Bahwa sekurang-kurang mutiara padanya, ialah dapat menerangkan di antara Timur dan Barat.'' Nabi saw. bersabda: "Tenda itu permata yang berlobang. Panjangnya di langit enampuluh mil. Pada setiap sudut daripadanya bagi orang mu'min itu keluarga, yang tiada dilihat oleh orang yang lain.

Diriwayatkan Al Bukhari dalam kitab Ash-Shahih." Ibnu Abbas berkata: "Tenda itu permata yang berlobang. Dari mil ke mil itu mempunyai empat ribu potong emas."

Abu Sa'id Al-Khudri berkata: "Rasulullah saw. bersabda mengenai firman Allah Ta'ala.Allah SWT berfirman:

وَّ فُرُشٍ مَّرْفُوْعَةٍ 

"dan kasur-kasur yang tebal lagi empuk." (QS. Al-Waqi'ah 56: Ayat 34)

Maka Nabi s.a.w. bersabda: "Di antara dua tikar itu seperti di antara langit dan bumi."
Sumber; Ihya ulumuddin
loading...

Berlangganan update artikel terbaru via email:

2 Responses to "Sifat-sifat Pakaian Penduduk Surga | Bagaimanakah?"

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel